Ingen popidol kan emellertid vara vid ens 
sida för evigt. Den pop som vid en tidpunkt är den som ger allra mest 
lindring, som är allra mest ens egen, kan inte alltid vara det. Förr 
eller senare måste den ersättas. Men med vad? Ja, det är en annan 
historia.
Så skrev jag, och det är dags för den historien nu. Så här skrev Martin i sitt inlägg om Prefab Sprouts Andromeda Heights:
 "Jag har en liten teori att alla musikfans, oavsett om de börjar som 
hiphoppare, rockfantaster, popsnören eller något annat, till slut landar
 i Prefab Sprout." Jag tror jag vet när den teorin började ta form. Det 
var en kväll för några år sedan. De spelade "This Charming Man" på 
stamklubben. Precis som varje torsdag.  Jag dansade med Morrissey och 
Marr vid min sida. Martin var på väg hem. Han slog sig ner i soffan i 
vår gemensamma bostad och började lyssna på den nyligen upptäckta Steve McQueen.
 Efteråt berättade han att det där ögonblicket kändes symboliskt. På väg
 bort från de allt svagare tonerna av "This Charming Man" som strömmade 
ut från studentpuben. På väg till Prefab Sprout. Kanske befann jag mig 
själv på väg bort där jag stod - mitt i vimlet, yran och, låt oss 
erkänna det, den underliggande tristessen. Var det verkligen värt att ge
 hela sitt hjärta åt det här?
Den
 här bloggen var ödesbestämd att först och främst handla om en person: 
Paddy McAloon. Hade bloggen skapats några år tidigare, så hade 
huvudpersonen säkert varit en annan. Det hade dock varit svårt att hitta
 någon annan som så helhjärtat skulle ha kunnat omfamnas av oss alla 
tre. Det är väl därför vi ibland tycks se Prefab Sprout, inte bara som 
ett band, utan som en punkt i livet. För de var ju det perfekta bandet 
för unga killar som börjat lyssna på hiphop och house, men som så 
småningom börjat sakna den där ingrediensen som lagom miserabel indiepop
 en gång gett dem; som var i den hopplösa och demoraliserande 
belägenheten att vara för unga för country och för gamla för Another Sunny Day.
 Jag sade tidigare att The Smiths är det band som betytt mest för mig i 
livet. Och det är sant. Prefab Sprout kommer aldrig kunna betyda så 
mycket som Morrissey och de andra en gång gjorde, men det är just precis
 den känslan - av att man aldrig kommer att gå upp i popmusik på 
samma sätt igen, av att ungdomens på många sätt plågsamma, men också 
(vill man tro) vackra och enkla passion, har dämpats och planat ut - 
just precis det vemodet, som jag förknippar med Prefab Sprouts musik och betraktar som en grund till varför jag älskar den. Och det var med Steve McQueen det började. 
Albumet är den perfekta blandningen av senare Prefabalbums mer direkta poplåtar och debuten Swoon
 med dess introverta och tillkrånglade post-punk. Låtstrukturerna är 
ofta överraskande och vissa texter är inte helt lätta att förstå; men 
samtidigt kännetecknas skivan av ett fantastiskt välpolerat sound, 
klockrena melodier och ett överflöd av minnesvärda textrader. Även 
Paddys röst uppvisar en balans mellan den punkiga falsksången på Swoon och den smekande mjukheten på Andromeda Heights.
 Den är stadig, värdig, ibland rentav trygg; men kan ändå, som i 
refrängen till "Bonny", spricka upp i med möda återhållen smärta. Andra 
gånger trevar den sig fram till själva essensen av rockig utlevelse och 
passion, som när "Goodbye Lucille #1" kulminerar med sitt "Johnny, 
Johnny oooh". Johnny - detta det mest rockromantiska av alla namn, en 
symbol för bilden av den unge, känslige rebellen. Som så ofta i Prefab 
Sprouts verk, är det kanske symbolen lika mycket som rebellen, som 
McAloon intresserar sig för. Detta intresse visar sig till exempel på 
albumets första låt, "Faron Young", med sin banjo och titel hämtad från 
countrylegenden som en gång sjöng "Live Fast, Love Hard, Die Young".
 Men Paddy sjunger inte om att leva snabbt, älska hårt och dö ung. Han 
sjunger om att lyssna på countrylegenden som sjöng om att leva snabbt, 
älska hårt och dö ung. Jag vet inte exakt vad han vill säga med låten, 
men där finns en kluven inställning till cowboyromantiken, och kanske 
till all romantik, till alla populärkulturella ikoner, till all 
ungdomlig hedonism. 
"Appetite"
 är en kvinnas ord till sin ännu ofödda son: "If you grow up to be, just
 like him, just like me - you're fighting for exclusive rights for 
honeymoons each sleepless night". Låten är inte en ungdomsromantisk 
skildring av det vilda livet, utan en sång om en kvinna som har levt det
 och som resultat fått ett barn, som hon funderar över att döpa efter 
sin explosiva livslust - "wishing she could call him heartache, but it's
 not a boy's name". Hon befinner sig i skärningspunkten mellan frihet 
och ansvar, mellan hjärtkramande livsaptit och livets krassa realitet. 
Man behöver inte vara gravid för att känna igen sig. "When Love Breaks 
Down" i sin tur är en låt för den som tagit sig ut ur tonårstragiken 
bara för att några år senare upptäcka att han ramlat tillbaka igen, men 
den här gången inte längre har tillgång till de mediciner som fungerade 
förr. "When love breaks down, you join the wrecks, who leave their 
hearts for easy sex" är en sådan brutalt jordnära textrad, av en typ som
 Morrissey aldrig hade kunnat skriva, och som man heller aldrig skulle 
gå till The Smiths för att leta efter. Eller vad sägs om "Horsin' 
Around" och dess tragikomiska skildring av otrohet: "The thrill of it - 
can I call it that? - was cheap, and feeling cheap's the only thing you 
keep". För att inte tala om det cyniskt ärliga konstaterandet: "you 
deserve more than I sold you for".  
Andra
 halvan av albumet tar längre tid att falla för. Låtarna blir mer 
komplexa, börjar snegla mot jazz och musikal, och första gången kanske 
man inte noterar de utsökta melodisnuttarna, Thomas Dolbys 
perfektionistiska 
produktion och de små genialiska textraderna ("It's perfect as it 
stands, so why then crush it in your perfect hands?", bara för att ge 
ett exempel). Jag tror att Paddy uppriktigt vill att så många som 
möjligt ska älska hans sånger. Han vill inte tala till en klick, en 
subkultur eller en liten grupp likasinnade. Han vill tala till alla - 
men vägrar att fördumma sig för att uppnå sitt syfte. Denna kombination 
av kompromisslös konstnärlig inställning och älskvärd tilltro till 
människans förmåga att uppskatta skönhet och kvalitet, är en nyckel till
 varför han är en så bra låtskrivare. Hur mycket popgeni han än är, så 
kan han inte låta bli att vara oväntad, att ibland uttrycka sig 
kryptiskt, att avsluta "Bonny" utan en andra vers - helt enkelt för att 
det blir bäst så. Han bygger på rock'n'roll-myten och har 
ständigt ett öga öppet för populärmusikens tradition: för Beatles, 
Bacharach och Cole Porter - men han sänker sig aldrig till den ironiska 
parodins nivå. Han viker aldrig från ens sida med ett snett leende: "Det
 där var bara ett skämt". Han menar allvar och vi tar honom på allvar. 
Och
 vi dansar så klart vidare, på väg från en dröm till en annan. Visst 
finns det kanske sann kvalitet, objektiv skönhet, och allt det där, men i
 grund och botten är det ju inte det en sådan här lista handlar om. I 
slutändan är den bara ett tidsfördriv för unga män med tendens till 
nörderi, kanske lite behov av bekräftelse, men ännu mer av att få ställa
 sig framför en publik och säga: "Det här är också bra, det här
 kan också vara livsviktigt!". Populärkultur, liksom ungdom, handlar om 
att hela tiden ha blicken riktad mot nästa grej - och nästa och nästa 
och nästa. Det må ha sina fördelar, men för tillfället trivs jag bra där
 jag är, med Paddy, Prefab Sprout och insikten att det finns viktigare 
saker än popmusik.  
År: 1985
Skivbolag: Kitchenware
Producent: Thomas Dolby
Längd: 45:18