Är det en gåva eller en förbannelse
att vara ett geni? Jag vet inte. Brian Wilson verkade själv vara
osäker. Det var ju den där ständiga kampen att skriva Den Perfekta
Låten. Det var den ständiga pressen från fans, skivbolag, konkurrenter,
vänner, familj och, så klart, den skrämmande fadersgestalten. Men mest
av allt från honom själv. Det var den totala koncentrationen inne i
studion, men det var också förvirringen och ångesten utanför. Brian
Wilson var den bäste, men för honom var det inget svar på den eviga
frågan om han var bra nog.
Musiken
var ändå ett av få områden där Brian verkligen kunde känna självförtroende.
Ända från början visste han att han var bra och styrde med en självklar
auktoritet the Beach Boys kreativa process. Alltihop hade börjat med fem
grabbar - Brian, Carl, Dennis, Mike och Al - och några hyrda instrument
hemma hos familjen Wilson. Snart hade bandet utvecklats till en
osannolik framgångssaga, med sina käcka och omåttligt populära låtar om
sol, surfing och bilar. Låtskrivaren Brian hade själv aldrig surfat, men
den vildare brorsan Dennis, som älskade surfinglivsstilen, hade
föreslagit ämnesvalet som potentiellt material för en hitlåt - som
sedermera skulle bli gruppens debutsingel "Surfin'". Det var Phil
Spectors framgångar som inspirerade Brian att ta producerandet av
gruppens album i egna händer. Musikbranschen häpnade över det unga
geniet. Själv såg han studion som sin enda trygga hamn i en allt mer
kaotisk och pressad tillvaro. Han ogillade att turnera och ville hellre
stanna hemma och skriva låtar. Till sist blev det också så: medan övriga
fyra bandmedlemmar var ute på vägarna, satt Brian ensam vid sitt piano,
hög på marijuana och skaparkraft. Brian Wilson hade en mystisk, man
vill nästan säga magisk, känsla för popmusikens hemligheter och
dess
möjligheter att bli något större och högre. Själv var han döv på ena
örat, så kanske upplevde han aldrig låtarna så bra som i sitt eget
huvud.
När Pet Sound
skapades, så tycktes det där huvudet ha rört sig mot en annan värld,
förmodligen hjälpt på traven av ett nyligen påbörjat nyttjande av LSD.
Övriga medlemmar kunde bara se på när sol, surfing och bilar svävade
bort från låtskrivarens fokus och ersattes av... något annat. Det var
Beatles nyligen släppta Rubber Soul som ska ha inspirerat Brian
till att skapa ett helgjutet och rakt igenom fantastiskt popalbum. Han
visste vad han ville att låttexterna skulle uttrycka, men inte exakt hur
de skulle göra det. För att skriva de personliga texterna tog han
således hjälp av Tony Asher - en man som jobbade med att skriva jinglar
åt en reklambyrå. I övrigt var albumet Brians egen vision. Det enda han
behövde från de andra gruppmedlemmarna var deras röster. Han har sagt
att en av hans inspirationskällor var Johann Sebastian Bach, och det är
ett uttalande som faktiskt inte ens känns fånigt i samband med detta
odödliga popmästerverk.
Den
svenske romantiske poeten Per Daniel Amadeus Atterbom skrev en gång i
en dikt om Skalden, att denne fått gåvan att förena "hjärtats spridda
rop" till "fasta välljudsbyggnader". Jag tänkte direkt på Brian Wilson
första gången jag läste de orden. Dikten fortsätter: "Att över Tidens
hav en brygga slå / En luftigt välvd, men stark, av himlatoner: / På
vilken dygdens mod och diktens oskuld / Och tålamodets bön och hoppets
löften / Likt änglarna på Jakobs stege, vandra". Jag gissar att det var
något sådant Brian menade när han talade om sin dröm om en "teenage
symphony to God". Det var självmordsprojektet Smile som enligt honom själv själv skulle förverkliga denna dröm, men många av oss skulle nog vilja säga att han lyckades redan på Pet Sounds, även om låtarna på albumet överlag är så smärtsamt korta, att det känns som om
man bara får en glimt av det där ofattbara; en skymt av den onåbara
Perfektionen.
Albumets
välljudsbyggnader tar varierande former. Immateriella katedraler som
"You Still Believe In Me" och "God Only Knows" balanseras av stilla rum
som "Caroline, No". Att skriva om "God Only Knows" är en omöjlig
uppgift. Många har försökt. Det räcker kanske med att säga att det var
den första poplåten med ordet "God" i titeln och att man knappast kan
tänka sig ett värdigare sätt att introducera Herren i popmusiken. I
övrigt talar den för sig själv. Albumets allra mest berörande sång kan
emellertid vara "I Just Wasn't Made for These Times", med sin text om
att vara begåvad och missförstådd. Textraden "I've been trying hard to
find the people, that I won't leave behind" låter inte som skryt och
"they say I got brains, but they ain't doing me no good, I wish they
could" låter inte som gnällig självgodhet; nej, texten framstår som en
ärlig bekännelse av en i många avseenden plågad och vilsen man. I ljuset
av Brians personlighet, så är det kanske naturligt att Pet Sounds
börjar med den underbara "Wouldn't It Be Nice" och dess naiva
tonårsdrömmar om framtiden, och slutar med den hjärtskärande briljanta
"Caroline, No", en melankolisk tillbakablick på tonåren från en framtid
som inte blev som i drömmarna ("It's so sad to watch a sweet thing
die"). För kanske är det ju just denna dynamik och osäkerhet som kan
sägas vara albumets tema: å ena sidan drömmarna om livet och kärleken,
och å andra sidan den förvirrande verkligheten - och så de spridda ropen
från hjärtat som ekar däremellan.
Hur bra Pet Sounds är kan åskådliggöras med ett uttalande av Paul McCartney: "I love the album so much. I've just bought my
kids each a copy of it for their education in life". Det räckte emellertid inte för Brian. Han ville ännu
högre; skapa något ännu större. Till det behövdes droger - både för att
dämpa skräcken och prestationsångesten, och för att klara av det maniska
kreativa tempot. Priset han fick betala var högt. Brian Wilson tappade
greppet om verkligheten. Han drog sig tillbaka och det följande
decenniet kännetecknades av glimtar av genialitet varvade med
ångestladdad isolering och galenskap. I början av 80-talet blev han till
sist sparkad från sin egen grupp. Det är ett märkligt faktum att vår
värld är ett så pass ruttet ställe, att det känns nästan logiskt när ett
geni förvandlas till ett vrak.
Brian Wilson kan på många sätt liknas vid Michael Jackson.
Vi har den dominante fadern, som fungerar som en patriark över en
begåvad syskonskara; vi har de stora framgångarna som så småningom leder
ner i galenskapen; vi har musiken som tröst och tillflyktsort - men vi
har också den undanglidande sanningen. Precis som fallet är med The King
of Pop, så präglas historien om Brian Wilson av rykten och motsägelser.
Inför det här inlägget började jag läsa självbiografin Wouldn't It Be Nice: My Own Story.
Jag hade kommit ungefär halvvägs, när jag insåg att den
"icke-traditionelle" psykologen Eugene Landy, som prisas som Brians
räddare i boken, i själva verket anses ha ett större finger med i
skrivandet av den än Brian själv (som senare har sagt i domstol att han
inte ens läst den slutliga versionen av "självbiografin"). I intervjuer
från den senaste tiden har hans svar varit entoniga och intetsägande.
Historien om den riktige Brian Wilson tycks svåråtkomlig. Den har gömts
någonstans bland förvirringen, drogerna, rättsprocesserna, konflikterna
och behandlingarna. Kanske är han lycklig idag, jag vet inte. Jag hoppas
verkligen det. Kanske vill han bara bli lämnad ifred. Kanske var det
enda han någonsin ville att få sitta ensam vid sitt piano och göra
människor lyckliga med sina sånger. Och du har lyckats Brian, jag lovar.
Bara Gud vet vad vi skulle göra utan dig.
År: 1966
Skivbolag: Capitol
Producent: Brian Wilson
Strålande! Och GUD vad bra skrivet.
SvaraRaderaJag är verkligen mycket glad att höra att du tycker att texten till just Pet Sounds blev bra. För rent objektivt måste ju det här albumet vara popmusikens största ögonblick någonsin. Sen att det kanske finns ett eller två album som jag tycker ännu mer om är en annan sak.
SvaraRadera