00-talet var decenniet då det helt
plötsligt blev uppenbart för alla hur väl västkustens kalla vågor gifte
sig med Medelhavets azurblå. Hur en antydan om avlägsna stränder,
inte var oförenlig med skandinavisk kyla. För en period upplevde man
Göteborg som världens bästa musikstad. Inte minst fanns där skivbolaget
Service, nyss fyllda tio år, som gav ut musik med bland annat Jens
Lekman, Studio, The Tough Alliance och, så klart, The Embassy. En
elektronisk popduo utgiven på Service är på något sätt så mycket 00-tal
det kan bli för mig, och Tacking är sannerligen en av erans höjdpunkter och viktigaste dokument. Duons inflytande visas bland annat av att inte bara ett, utan två, av stadens tongivande skivbolag - Information och Sincerely Yours - båda tagit sitt namn från Embassy-låtar.
Albumets
skivomslag är, bokstavligt talat, bara en ram. Det fungerar som en
elegant inbjudan till de njutningar som döljer sig där innanför. Det
allra första vi gäster stöter på, är ett av 2000-talets mest minnesvärda
ljud: det robotartat sensuella stönet som är den röda tråden i låten
med det passande namnet "Some Indulgence". Snart ackompanjeras stönen av
en knorrande basgång, en svepande syntslinga och Fredrik Lindsons röst,
som är intetsägande på samma tilltalande syntpopvis som Neil Tennants
och Bernard Sumners. En extra charm tillkommer genom den svagt
svengelska accenten och den lika lätta falsksången. På tal om Bernard
Sumner så känns blandningen av bashooks och syntslingor, av gitarrpop
och dansmusik, ibland närmast som ett plagiat på New Orders sound på
Ibiza-albumet Technique - men banne mig om jag inte många gånger tyckt att Embassy gör det ännu bättre än Manchestersönerna.
Överlag
finns det en sval, laid back och lyxig känsla över albumet - som gjord
för eleganta segelturer eller tonårsfantasier om dekadent brittisk
aristokrati. På skivomslag sågs de posera på båtar, ofta i ett klart,
gnistrande, förskönande ljus; och själva albumtiteln, Tacking, är
sjöfartsrelaterad. Det rör sig om eskapism, men en smakfullt vemodig
sådan. Soundet är rent och klart; varken minimalism eller maximalism,
utan precist och balanserat. Man kan jämföra The Embassy med den andra
stora syntpopduon på Service, The Tough Alliance. Där TTA är en knuten
näve, är Embassy en sval gest. Det är Hennings och Erics livsbejakande
utlevelse mot Fredriks och Torbjörns avmätta elegans. Båda grupperna
låter fantastiska på skiva, men medan The Tough Alliances konserter är
explosioner av energi och lust, så kan jag knappt minnas något alls från
den spelning med The Embassy som jag gick på en gång i tiden, mer än
att jag blev besviken och upplevde att något gått förlorat i
överföringen från album till scen. Renheten. Klarheten. Den polerade
ytan, som givetvis inte kan vara lika polerad i verkligheten. Precis som
stönet på "Some Indulgence" är The Embassy bara till hälften kött och
blod - resten är något sprött och skimrande som knappast överlever på en
scen framför en bullrig publik.
Efter
"Some Indulgence" fortsätter höjdpunkterna att rada upp sig. "Stage
Persona", "Lurking (With a Distance)" och "It Pays To Belong" med sitt
magiska, droppande xylofonintro. På "Information" hamnar vi i en luftig
atmosfär där akustiska gitarrer och ilande syntar viner genom rymden,
och omsluter oss som varma filtar efter ett svalkande dopp i havet.
Låten bygger egentligen på en i grund och botten mycket enkel melodi,
men ändå är det en av albumets bästa låtar - mycket tack vare ljudbilden
som bara växer och växer, innan den fullkomligt lämnar jordens yta när
den går över i nästa spår, "Paint". Med en smäll rycks vi ur drömmen
just när den nått sitt klimax, och hamnar i den taktfast trummande "Tell
Me": "Took a little time for me to catch up, with your biology" sjunger
Lindson, medan basen letar sig in i våra blodkärl. Skivan avslutas med
"Was That All It Was", där stönet från "Some Indulgence" får en mer
desperat och sorgsen kusin, som får albumet att sluta i en något
olycksbådande stämning.
"Ge
mig nåt som tar mig någonstans" sjöng Håkan Hellström i "Känn ingen
sorg för mig Göteborg", alldeles i början av 2000-talet. Göteborg lydde
uppmaningen, och gav oss den sällsynt tillfredsställande möjligheten att
få drömma oss bort med Studio, glömma tid och rum på en konsert med Tough Alliance och, inte minst, få lätta ankar med The Embassy vid rodret.
År: 2005
Skivbolag: Service
Producent: Björn Olsson, Mattias Glavå, P. Ihdborg, H. Asterberg
Längd: 31:00
På den tiden då man köpte CD-skivor lyssnade jag nog på det här albumet varje dag i ett helt års tid.
SvaraRaderaPluspoäng för att du nämner Technique - ett av världshistoriens bästa album och därför också självklar när den här listan närmar sig topplaceringarna! :)
Ja, det är märkligt vad beroendeframkallande det är. Det är kanske bara Technique som tillfredsställer samma behov hos en. Personligen gillar jag nog ändå Tacking ännu mer.
SvaraRaderaJag tycker att Futile Crimes kanske känns ännu lite mer Teqchniqueig i mina öron, med den lite raspiga produktionen. Hur som helst är både Futile Crimes och Tacking bättre än Technique, som i sin tur är oerhört bra. :)
SvaraRaderaVill bara passa på att ge er alla tre beröm för de senaste två veckorna, fantastiska texter och fantastisk musik. Märks att det börjar brännas nu. Följer er vidare med spänning!
Futile Crimes förtjänar en återlyssning från min sida. Har alltid gillat den när jag hört den i sin helhet, men det slutar ändå alltid med att jag bara lyssnar på mina 3-4 favoritlåtar och glömmer resten.
SvaraRaderaTack för berömmet! Men stavas inte adjektivet "Techniqueig", utan q:et i början? Jag vet inte, ska kolla i SAOL för säkerhets skull :)